Sőrés Zsolt és a Budapest Photography Review bemutatásában
Részlet a Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című sorozatból
fekete-fehér, USA, 152 perc
kurátor: Bruce Posner
a DVD-gyűjtemény producere: David Shepard
A filmklubot vezeti és a filmet bemutatja: Sőrés Zsolt
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című gyűjtemény azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit – ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással – az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archives-szal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig ismeretlen és elhanyagolt időszakát.
A filmkészítők a mozi kezdetei óta bolondulnak New York City dinamikus képeiért. Avantgárd kísérletek bukkantak fel a legtöbb valószínűtlen helyen, köztük a „forduljunk-a-huszadik-század-felé” típusú aktualitásokkal, reklámokkal és radikális híradókkal, és Busby Berkeley látványos Broadway altatódalával az Aranyásók 1935-ben című filmből. Nagyvárosi szimfóniákat képviselnek olyan korszakalkotó amerikai filmek, mint például Charles Sheeler és Paul Strand Manhattája (1921), Robert Flaherty 24 dolláros szigete (1926 körül), Robert Florey Felhőkarcoló szimfóniája (1929) és Jay Leyda Egy bronxi reggele (1931). A 29 rövidfilm a maga teljességében szeretetteljesen festi le – a fejlődés félszáz évét követve – a New York-i színhelyeket, a város felhőkarcolóit, Manhattan utcáit és éjszakai életét.
Belépőjegy:
teljes árú: 1000 Ft /diák: 500 Ft