„A messzeség hívása, a másféleség vonzása az európai világ egyik meghatározó témája, szervezőelve. A görög hajósoktól Kolumbusz Kristófig, Magellántól Thor Heyerdalig azt látjuk, hogy az egyik földrész szünet nélkül ostromolja az összes többit. A másféleség szomjúzása része Európa önazonosságának.” (Andrei PLEŞU)
„Ha volna testem nyers anyagja szellem,
Utam’ nem állná sértő messzeség.” (SHAKESPEARE: 44. szonet)
Három koncert, három asszociáció a messzeség vonzására:
2017. január 6. (péntek) 19:00
FUGA Barokk Napok 2017/1.
3272 KM / Nápoly-Perzsia / Mancini
1705, Nápoly: bemutatásra kerül a királyi udvar egyik jeles zeneszerzőjének, Francesco MANCINInek (1672-1737) operája a Gl’amanti generosi (A nagylelkű szerelmesek) a történet helyszíne Perzsia.
1710, London: az opera, Hydaspes és Berenice szerelmének története, némileg átdolgozva, Hydaspes címmel bemutatásra kerül.
2017, Budapest: a nápolyi és a londoni változat legszebb részleteinek magyarországi bemutatója, BALI János művészeti vezetésével, DOMONKOS György és tanítványai fordításába.
Előadja:
BODROGI Éva, RAJK Judit, KÉRINGER László, MIZSEI Zoltán, PATAY Péter (ének), PÉTERY Dóra (csembaló), KIS Dodó (próza), a Pázmány Péter Katolikus Egyetem olasz szakos hallgatói, valamint az EllenPont Együttes
2017. január 7. (szombat) 19:00
FUGA Barokk Napok 2017/2.
73 km / Köthen-Lipcse / Bach
SZALAI András (cimbalom) Bach-estje
Köthen és Lipcse között a távolság ugyan nagyon kicsi, BACH életében azonban nagy lépés volt. 1717-től a kötheni herceg szolgálatában dolgozott, itt komponálta a legjelentősebb kamara- és versenyműveit, köztük a Wohltemperiertes Klavier-t. Innen érkezett 1723-ban Lipcsébe, ahol élete utolsó 27 évét töltötte, mint a Tamás-templom karnagya és a Collegium Musicum igazgatója. A lipcsei évekhez köthetőek kantátái, passiói, és két nagy ciklikus mű, a Goldberg-variációk és a Fúga művészete.
2017, Budapest: SZALAI András cimbalmon ad elő műveket e két korszak zenéjéből, a c-moll partita a CentriFuga kortárs zenei műhely szerzője, DARGAY Marcell átiratában szólal meg.
Műsor
J. S. BACH:
C-dúr szólószonáta BWV 1005 (1720)
Chaconne a d-moll partitából BWV 1004 (1720)
c-moll partita BWV 826 – DARGAY Marcell átirata (1726)
Közreműködik:
SZŰCS Péter (klarinét), ZÉTÉNYI Tamás (gordonka)
2017. január 8. (vasárnap) 19:00
FUGA Barokk Napok 2017/3.
3186 km / London-Ciprus / Shakespeare
Az İZMIR BAROK ENSEMBLE Shakespeare-estje
1585, London: elindul színészi és írói karrierje a Stratford-upon-Avon városkában született SHAKESPEARE-nek. Ugyan ő maga nem utazott, de haláláig vonzotta a messzeség, színpadi műveiben több mint 37 különböző helyszín, különböző ország, különböző kultúra jelenik meg, Dániától a mesés keletig, Erzsébet Angliájától Ciprusig.
2017, Budapest: a törökországi İzmir város barokk együttesének két tagja, Linet ŞAUL és Bülent ORAL, kiegészülve Diego LEVERIĆ Rómában élő horvát lantművésszel és a budapesti GYABRONKA József színművésszel, SHAKESPEAREhalálának 400 évfordulójára emlékezve, elutaztatja a közönséget Londontól Ciprusig, megszólaltatva SHAKESPEARE szövegeit és korának zeneszerzőit, Londontól az Ottomán Birodalomig.
Műsor:
John COPERARIO (1570-1626): Grayy’s Inn
Robert JOHNSON (1583-1633): Full Fantom Five (A vihar)
Tobias HUME (1568?-1645): Love’s Farewell (87. szonett)
Robert JOHNSON (1583-1633): Where the Bee Sucks (A vihar)
Thomas MORLEY (1558-1602): O Mistress Mine (Vízkereszt, vagy amit akartok); It was a Lover and His Lass (Ahogy tetszik)
Henry PURCELL (1659-1695): Thrice Happy Lovers (Szentivánéji álom)
John DOWLAND (1563-1626): Flow my Tears (Vízkereszt, vagy amit akartok)
Robert Jones (1577-1617): Farewell Dear Love (Vízkereszt, vagy amit akartok)
John DOWLAND (1563-1626): A Fancy
John WILSON (1595-1674): Take o Take Those Lips (Szeget szeggel)
ALİ UFKİ BEY / Wojciech BOBOWSKI (1610-1675): Nadide; Raksiye (Otello)
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Jegyárak koncertenként: 1500 Ft / 1000 Ft*
* Kedvezményes jegyár az Építész és Mérnök Kamara tagjainak, diákoknak, nyugdíjasoknak, pedagógusoknak és fogyatékkal élőknek.
Jegyvásárlás elővételben vagy a koncert napján a helyszínen.
Helyfoglalás érkezési sorrendben.