Néma Júlia DLA Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész a fatüzes égetés művészetében tett utazásáról számol be a könyvben. Magyarországon elsőként vezeti be a művészeti hallgatókat, oktatókat, keramikusművészeket és tárgytervezőket a kőedény és porcelántárgyak fatüzelésű égetésébe. Kitér a fatüzes égetés történetére és esztétikájára, a különféle kemencetípusokra, mázakra és nyersanyagokra, a módszerek és technikák meggyőző eszköztárával együtt mutatva be műveiben megvalósult eredményeit. Összefoglalja a szakterületen gyűjtött tudását, megosztva az olvasóval kísérleteit, eredményeit és hazánkban páratlan tapasztalatait.
Japán tanulmányútjától kezdődően kötelezte el magát a magas hőmérsékletű fatüzes égetés mellett, melynek során a tűz spontán alakítóereje, a lángok festői hatása és a hamu játéka egyedülállóan teljesíti ki a kerámiatárgyakat. A tűztér számottevő történései visszahatnak a tárgyakra, olyan többlettel látva el őket, amelyek túlmutatnak az alkotói kontrollon. Az ilyen tárgyak máz és dekoráció nélkül is egyediek és személyesek. Szobrászi igényűek, aszimmetrikusak, szabálytalanok, teret adnak a véletlenszerű történéseknek, intuitívak; bizonyos – nem feltétlenül vallási, hanem mindenekelőtt anyagi – értelemben transzcendensek.
Néma Júlia egyéni alkotói megközelítésében a fatüzes hagyomány újragondolása nem puszta technológiai választás, hanem tárgykultúránkra is kiható szellemi vállalkozás. A szerző mindezt saját munkái mellett kortárs keramikusok, művészek és egyetemi tanítványainak tárgyaival illusztrálja. A Magas hőfokon régi hiányt pótló könyv, melyből friss ihletet meríthetnek a gyakorló alkotók, de kezdők és érdeklődők is örömmel tanulhatnak. Beavat, inspirál, gyönyörködtet.
2024. november H K S C P S V 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 - küldés...