Archív

Velemiség?

Másodgenerációs rekonstrukció felé
Kiállítás

2016. április 19. 19.00

Megnyitja:
OLTAI Kata (kurátor, kurzusvezető) és a kurzus hallgatói

Közreműködő kiállítók:
STEINER Villő (és GECSER Lujza), ERDÉLY Dániel (és SZENES Zsuzsa), HAMARITS Zsolt, SZIRTES András

A MOME Elméleti Intézet – Inspiráló Designelmélet program idei évi kiállítási kurzusának témája a Velemi Textilművészeti Alkotóműhely. A műhely, Szombathely mellett 1975 és 1983 között működött, fennállásának kilenc éve alatt több mint 60 alkotóművész pályázott sikerrel a részvételre, és körülbelül másfélszer ennyi ember fordult meg látogatóként, szimpózionokon, nyilvános beszélgetéseken, a záró kiállításokon és előadásokon. Az intézményi kezdeményezésre és így közvetlenül minisztériumi fennhatóság alatt működő műhely kezdettől fogva muzeológusi és művészettörténészi „bábáskodás” alatt kezdett el operálni – mely ilyenformán részben megkülönböztette az „alulról szervezett” kezdeményezésektől. Ez a „kézen fogottság” egyrészt számos jótékony és fontos hozadékkal járt, például kezdetektől (látszólag) kiválóan dokumentált, évente, kétévente magyarul-angolul megjelenő évkönyvet adott ki a Savaria Múzeum, mely elsődleges forrásként szolgálhat a résztvevők azonosításában és a kapcsolati háló kialakításában; – másrészt azonban be is zárta sok szempontból a jelenséget.
A kiállítás majd 30 év távlatából kíván egy kritikai újraolvasás felé nyitni. A második generációs felvetési kísérlet egyrészt jelenti a hallgatók kutatói-művészettörténészi generációját, a tér első részében egy sűrű gyűjtés lesz installálva; a Trezor második traktusában valós másodgenerációs viszonyrendszerben vizsgáljuk a „velemiség” szellemét, tetten érhető vagy sem, miként viszonyultak a jelenlévők gyermekei ehhez a múlthoz, ha tették egyáltalán.

Megtekinthető: 2016 05 02

  • ©Gecser Lujza örökösei

  • mome_logo

  • IDE_logo

  • emmi_color-cmyk copy